گرون شدن لامپ مهتابی سقفی در شیراز

در اواخر قرن نوزدهم، سر ویلیام کروکس و دیگر فیزیکدانان روش‌هایی را برای تولید تشعشع از طریق ایجاد قوس بین الکترودها در یک لوله تخلیه شده که مقادیر کمی از گاز عنصری به آن وارد شده بود، آزمایش کردند.

در حدود سال 1910 فیزیکدان فرانسوی ژرژ کلود چنین لوله ای را با گاز نئون به عنوان پرکننده ساخت. هنگامی که یک ولتاژ بالا به دو الکترود در دو انتهای لوله اعمال می شود، نور قرمز عمیقی از خود ساطع می کند.

تابلوهای نئونی به زودی نمای بیرونی ساختمان‌های تجاری را در شهرهای جهان تزئین کردند و آزمایش‌ها با سایر پرکننده‌های بخار مانند جیوه، آرگون، هلیوم، کریپتون و زنون امکان تولید رنگ‌های متنوع را فراهم کرد.

با استفاده از همان اصل اساسی، پیتر کوپر هیویت لامپ مهتابی سقفی قوس جیوه ای را در سال 1901 به بازار عرضه کرد که بازده انرژی آن دو یا سه برابر لامپ رشته ای معاصر بود.

این لامپ با ایجاد نور تقریباً بدون سایه و تابش خیره کننده کمتر، فوراً کاربرد گسترده ای برای روشنایی صنعتی و خیابانی در ایالات متحده پیدا کرد.

لامپ هارج که در سال 1931 در اروپا ساخته شد لامپ بخار سدیم با شدت بالا بود. اگرچه به دلیل رنگ زرد مشخصه آن برای استفاده تجاری یا خانگی رضایت بخش نبود.

اما در اواسط قرن بیستم لامپ های بخار سدیم برای روشنایی خیابان ها و بزرگراه ها و برای روشنایی پل ها و تونل های خودرو در سراسر جهان استفاده می شد.

علی‌رغم این اختراعات، لامپ‌های تخلیه الکتریکی تا زمان توسعه لوله فلورسنت در دهه 1930 در روشنایی داخلی استفاده چندانی نداشتند.

این یک لوله بلند با بخار جیوه پر شده و دیواره های داخلی آن با ماده ای پوشیده شده است که وقتی در معرض تشعشعات تخلیه جیوه قرار می گیرد سفید یا تقریباً سفید می شود.

این فلورسانس تابش نور لامپ را صد برابر می کند. لامپ‌های فلورسنت به تدریج به یکی از پایه‌های اصلی روشنایی داخلی، به‌ویژه در ادارات، کارخانه‌ها و سایر محیط‌های کاری تبدیل شدند.

بدانید چگونه لامپ های هالوژن و فلورسنت، و همچنین لامپ های بخار سدیم، جیوه، و متال هالید و LED ها کار می کنند. همه ویدیوهای این مقاله را ببینید

در اواسط قرن بیستم، لامپ قوس اتمسفر عمدتاً در واحدهای با وات بزرگ برای نورافکن‌ها، برای پروژکتورهایی که نیاز به منبعی با شدت بالا و متمرکز داشتند.

و برای سایر کاربردهای خاص که به منابع کوچک اما قدرتمند انرژی آبی و فرابنفش نیاز داشتند، استفاده می‌شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *