عواقب مصرف زیتون شور در کرج

عملکرد کلی سلامتی اجزای فنلی روغن زیتون به خوبی ثابت شده است مطالعات اخیر اثرات بیولوژیکی دو ترکیب جدا شده، یعنی اولئوروپئین و هیدروکسی تیروزول را با توجه ویژه به فعالیت آنتی اکسیدانی آنها روشن کرده است بنابراین، در مطالعات پیش بالینی یک عمل محافظتی در برابر چندین بیماری به ویژه اختلالات قلبی عروقی و متابولیک نشان داده شده است.

لازم به ذکر است مصرف زیتون شور فله در مناطق شمالی کور بسیار بالا تر از مناطق دیگر است.

بررسی حاضر اثرات بیولوژیکی اولئوروپئین و هیدروکسی تیروزول را با توجه ویژه به مکانیسم مولکولی زیربنایی اثر محافظتی بر روی تغییرات قلبی عروقی و متابولیک توصیف می‌کند، همانطور که توسط مطالعات تجربی in vitro و in vivo انجام شده با ترکیبات جدا شده نشان داده شده است.

مطالعات متعددی به روغن زیتون بکر (VOO) بیشتر اثرات مفید بر سلامت انسان نسبت داده شده به رژیم غذایی مدیترانه ای اختصاص داده شده است در ابتدا، غنای اسیدهای چرب تک غیراشباع (MUFA) و به ویژه اسید اولئیک، به عنوان ویژگی اصلی سلامت VOO در نظر گرفته شد.

بعداً، پس از مشاهده اینکه سایر خوراکی های غنی از MUFA مانند کلزا، سویا و آفتابگردان با VOO به عنوان غذای سالم قابل مقایسه نیستند  نقش برخی از اجزای جزئی مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین به این دلیل که چنین ترکیباتی می توانند عملکرد بیولوژیکی خود را در زمانی که VOO به شکل خام مصرف می شود حفظ کنند بیش از 200 “جزئی جزئی” در بخش غیر صابونی روغن زیتون وجود دارد که حدود 2٪ از وزن کل را تشکیل می دهد و شامل تعدادی ترکیبات ناهمگن است که از نظر شیمیایی با اسیدهای چرب مرتبط نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *